۱۴۰۰ دی ۱۴, سه‌شنبه

در چه شبی ماه کامل دیده می شود

در چه شبی ماه کامل دیده می شود

ابزار وبلاگ کد تولز اخبار: ماه در چه شبی کامل می شود

البته بیشتر اوقات ماه هیچگاه به طور ۱۰۰ درصدی کامل نمی‌شود. به دلیل چرخش ماه، ما همیشه یک سمت از ماه را می‌بینیم و بخش دیگر آن در سایه است. تنها زمانی که ماه، زمین و خورشید کاملاً در یک راستا قرار می‌گیرند، ماه به صورت ۱۰۰ درصد کامل می‌شود که این همسویی دلیل ایجاد ماه گرفتگی است.

مهتاب چگونه پدیدار می شود؟
نوری که شب هنگام، ما از ماه می بینیم، انعکاس نور خورشید از سطح ماه است که به آن مهتاب می گویند و همیشه بخشی از ماه که به سمت خورشید است در اثر تابش نور خورشید روشن است و سمتی از ماه که پشت به خورشید است، تاریک می باشد و ما ناظران زمینی نیز به دلیل نوع و سرعت حرکت ماه در مدار خود دائما یک روی آن را می بینیم و روی دیگر ماه از ما پنهان است.

ماه شب 14 چیست؟
ماه شب چهارده به حالتی از کره ماه گفته می شوند که تمام بخش های آن از زمین نورانی و به صورت قرص کامل دیده می شود. دلیل علمی این پدیده نجومی آن است که فاصله زاویه ای خورشید و ماه در این زمان که به آن بدر یا ماه کامل (Full Moon) نیز گفته می شود، 180 درجه است.

اوج و حضیض مداری ماه
ماه در چرخش مداری خود گاهی در دورترین نقطه از زمین قرار می گیرد که به آن اوج مداری می گویند و گاهی هم در نزدیکترین فاصله از زمین قرار می گیرد که این رخ داد هر چهار هفته یکبار به وقوع می پیوندد.

زمانی که ماه در حضیض مداری خود قرار دارد حدود ۵۰ هزار کیلومتر به زمین نزدیکتر می‌شود و طبیعی است که اثرات فیزیکی مشخصی بر سیاره زمین بر جای می گذارد.

اهله چیست؟
شكل ماه در زمان هاي مختلف فرق دارد گاهي كاملا گرد گاهي نيم دايره و ساير اوقات هلالي شكل به نظر مي رسد شکل های مختلفی از ماه را نشان می دهد اهله ماه می گویند.

دوره اهله ماه که از روی زمین قابل رویت است  که به زمان چرخش یکبار کامل و ایجاد شدن تمامی اشکال ماه یک ماه هلالی می گویند.

تاریخ کامل شدن ماه
فاصله زمانی بین دو ماه کامل 29.53 روز است. یک هفته بعد از ماه کامل (ماه نو) نیمی از آن به صورت روشن دیده می شود که حاصل تابش نور خورشید است. یک هفته بعد مجددا خورشید در مقابل ماه قرار می گیرد (البته از دید کسی که به ماه نگاه می کند). این چرخه هر ماه تکرار می شود و چهاردهم یا پانزدهم هر ماه قمری شاهد ماه پُر یا همان ماه کامل هستیم. به همین دلیل است که به آن ماه شب چهارده نیز گفته می شود.

تاثیر ماه شب چهارده روی انسان
تحقیقات زیادی موید این موضوع بوده که رفتار موجودات روی کره زمین متاثر از این پدیده است. گزارش ها نشان داده که آمار جرم و جنایت در این شب بالاتر از مواقع دیگر بوده و حتی زمانی در انگلستان قانون تخفیف مجازات در این شب اجرا می شد. گفته می شود انسان در زمان کامل شدن ماه دچار نوعی جنون می شود. شاید ریشه واژه انگلیسی Lunatic به معنی مجنون که ترجمه دقیق تر آن ماه زده است از همین واقعیت نشات گرفته باشد.

گزارش های زیادی نیز نشان می دهد که میزان زاد و ولد در شب ماه چهارده بالا می رود. از طرفی میزان حملات صرع و کم خوابی نیز افزایش پیدا می کند. البته باید توجه داشت که روشن تر شدن هوا خود روی حملات صرع تاثیرگذار است.

رفتار حیوانات در ماه کامل شب چهارده
تاثیر ماه شب 14 فقط به انسان خلاصه نمی شود. در این شب گرگ ها بیشتر از شب های دیگر زوزه می کشند؛ جفت گیری وزغ ها افزایش قابل توجهی داشته و حشرات تمایل بیشتری برای نیش زدن پیدا می کنند!

محاق
در زمان مقارنه، ماه بین خورشید و زمین قرار می گیرد که در چنین شرایطی تمام بخش روشن ماه به سمت خورشید بوده و سطح تاریک آن به سمت زمین قرار می گیرد که در این زمان در هیچ بخشی از زمین چه در روز و چه در شب، چه در نیمکره شمالی و چه در نیمکره جنوبی، ماه قابل رویت نیست که به این حالت محاق می گویند.

ماه نو
ماه نو به حالتی از ماه می گویند که کره سنگی ماه در فاصله ای میان زمین و خورشید قرار گرفته و بخشی از آن روشن شود که این بخش دقیقا جهت مخالف زمین است.

ماه بدر
هنگامی که زمین بین ماه وخورشید قرار بگیرد تمامی سطح رو به زمین ماه روشن و به شکل دایره ای کامل در آسمان شب رویت می شود که به ماه شب جهارده، ماه بدر، ماه کامل و یا قرص ماه معروف است. در چنین شرایطی زاویه حرکت ماه به دور زمین ۱۸۰ درجه است.

ابر ماه
زمانی که خورشید، زمین و ماه با هم همتراز شوند ابر ماه در آسمان زمین ایجاد می شود در این زمان ها نیروهای گرانشی شدیدی توسط ماه و خورشید به زمین وارد می شود که همین نیرو ها باعث ایجاد جزر و مد اقیانوس‌ها می شود و جزر و مد در این هنگام حدودا چند سانتی‌متر بیشتر از مواقعی است که ماه در حالت عای عادی خود قرار دارد.

محققان در مورد اینکه دقیقا چه چیزی باعث وقوع این اتفاقات می شود هنوز به اتفاق نظر نرسیدند. بعضی از دانشمندان بر این باورند که اثر مغناطیسی ناشی از پدیده شب ماه چهارده روی موجودات تاثیر می گذارد. برخی نیز این اتفاقات را به حداکثر شدن نور ماه نسبت می دهند؛ به عبارت دیگر این افراد برای توصیف دلیل زوزه کشیدن گرگ ها در تاریخ کامل شدن ماه می گویند به این دلیل که نور ماه در این شب محیط را روشن می کند، فعالیت حیوانات از ترس شکار شدن کمتر شده و بالطبع شکار کمتری نصیب صیادانی چون گرگ خواهد شد. زوزه کشیدن گرک ها نیز ناشی از همین واقعیت است.

ماه
ماه نزدیکترین جرم آسمانی به زمین و تنها قمر طبیعی زمین است که جنسی از سنگ و خاک دارد و این کره قطری حدود سه هزار و ۴۷۶ کیلومتر معادل یک چهارم قطر زمین را از آن خود کرده است و در فاصله ای حدود ۳۰ برابر قطر زمین جای گرفته که میانگین فاصله ماه تا زمین معمولا ۳۸۴ هزار  ۴۰۳ کیلومتر است.

چرخش مداری ماه
ماه در فاصله ۳۸۵ هزار کیلومتری در مداری بیضوی شکلی به دور سیاره زمین در حال چرخش است که سرعت میاگین حرکت آن در مدار خود حدودیک هزار و ۲۳ کیلومتر بر ثانیه است.

اثر ماه شب چهارده واقعیت است یا خرافه؟
بعضی دیگر از پژوهشگران پدیده های شب چهاردهم ماه را صرفا به خرافات نسبت می دهند و بر این باورند که انسان در توصیف اتفاقات عجیب به عوامل خارجی نظیر ماه متوسل می شود. این دسته از محققان افزایش تحرکات و جنب و جوش انسان را در شب ماه چهارده به خاطر روشن تر بودن محیط عنوان کرده و آن را دلیل قانع کننده ای برای توجه بیشتر انسان به پدیده های نادر می دانند. چه بسا اگر این اتفاقات در شب های دیگر ماه حادث شوند، کسی به آنها توجه نخواهد کرد.

همچنین بخوانید:

خرید بک لینک • خرید رپورتاژ آگهی • عکس پروفایل • تاریخ امروز • نتایج زنده فوتبال • فتوشاپ آنلاین فارسی • تعبیر خواب • رئال مادرید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر